خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/08/03 - 15:37
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : بین الملل
رضاخواه در یادداشتی با اشاره به یکصد و چهل و هفتمین اجلاسIPU در آنگولا:

ضربه سنگین به هیمنه کشورهای غربی در نشست IPU با کنش‌گری فعال هیات ایرانی

رئیس هیات اجرایی اتحادیه بین المجالس جهانی، اجلاس آنگولا را دستاوردی بسیار مهم برای دیپلماسی پارلمانی دانست و گفت: اگر چه هیات رییسه IPU تمام تلاش خود را انجام داد تا موضوعی در این اجلاس علیه اسراییل تصویب نشود اما شکست بلوک غرب در رای گیری آیتم اضطراری درباره توقف سریع کشتار مردم در غزه با کنش گری فعال هیات ایرانی ضربه سنگینی به هیمنه کشورهای غربی زد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت؛ مجتبی رضاخواه  رئیس گروه اتحادیه بین المجالس جهانی، مجلس شورای اسلامی در یادداشتی به شرح زیر نوشت:



سلام علیکم



یکصد و چهل و هفتمین اجلاس اتحادیه بین‌المجالس در لوآندا، آنگولا، دستاوردی بسیار مهم برای دیپلماسی پارلمانی



یکصد و چهل و هفتمین اجلاس اتحادیه بین‌المجالس در حالی از اول آبان سال جاری شروع شد که رییس و دبیرکل این اتحادیه، قبل از شروع اجلاس، بیانیه‌ای را به صورت مشترک و در حمایت از اسراییل منتشر کرده بودند اما، آن روز که هیات رییسه این اتحادیه تمام تلاش خود را برای حمایت از اسراییل به کار بسته بودند، هرگز تصور نمی‌کردند که قماری بزرگ را آغاز کرده‌اند.



در سه- چهار سال اخیر که در اجلاسیه‌هایIPU شرکت کردم، بارها شاهد بودم که کشورهای غربی هر آنچه تصمیم می‌گیرند را به کرسی می‌نشانند. حتی در موضوع جنگ روسیه و اوکراین، در دو اجلاسیه، با رای بلوک غرب، روسیه محکوم شد اما یکصد و چهل و هفتمین اجلاسیه IPU ، نتایج بسیار متفاوتی داشت که البته حضور پرقدرت هیات ایران در این موضوع بسیار برجسته بود.



در این اجلاس دو آیتم اضطراری به رأی گذاشته شد؛ آیتم نخست اینکه توسط اندونزی مطرح شد و با حمایت ایران، الجزایر، کویت و آفریقای جنوبی همراه بود و مفهوم کلی آن توقف سریع کشتار مردم غزه بود.



در طرف مقابل کشور کانادا آیتم اضطراری دیگری را با حمایت ٨ کشور غربی دیگر مطرح کرد که از محکوم کردن کشتار مردم فلسطین خوددداری کرده بود و با رویکردی دوطرفه سعی داشت از اعمال فشار بر اسراییل جلوگیری نماید.



اما در این اجلاس، برخلاف تمامی اجلاس های قبلی، نه تنها بلوک غرب موفق به تصویب آیتم اضطراری خود نشد، بلکه حتی موفق به اخذ نصف به علاوه یک آراء نیز نشد. لذا با شروع رای‌گیری، یاس و ناامیدی در چهره رییس و دبیرکل IPU واضح بود و نهایتاً با حضور فعال ایران، برخی کشورهای عرب از جمله الجزایر و کویت، آیتم اضطراری پیشنهادی اندونزی حائز رای اکثریت شد البته رییس پرتغالیIPU با اظهار اینکه این آیتم اضطراری رای دو سوم را کسب نکرده، از قبول آن سرباز زد.



اگرچه هیات رییسه IPU تمام تلاش خود را انجام داد تا موضوعی علیه اسراییل تصویب نشود، اما شکست بلوک غرب در رای گیری آیتم اضطراری در این اجلاس ضربه سنگینی به هیمنه کشورهای غربی بود و این دستاوردی مهم برای هیات اعزامی ایران به این اجلاس بود که توانست با همکاری برخی کشورهای اسلامی و برخی کشورهای آفریقایی، مانع کسب اکثریت توسط بلوک غرب گردد. /



پایان پیام

  • کد خبر : 370587
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار